Dla każdego biznesu zrównoważony rozwój i odpowiedzialność ekologiczna powinny iść w parze.
Każda firma dąży do tego, aby zwiększać sprzedaż i poszerzać gamę oferowanych usług czy produktów jakimi dysponuje.
Rozwój przedsiębiorstwa pozytywnie wpływa na obraz całej gospodarki, ważne jednak by pamiętać o tym, że działalność wpływa również na środowisko naturalne, w którym produkujemy.
Bez dwóch zdań, zasoby naszej planety ciągle się zmniejszają, a zmiany klimatyczne to problemy, których nie można ignorować czy udawać, że nie dotyczą każdego z nas oraz przyszłych pokoleń.
Jaki Ty masz realny wpływ na środowisko?
Kluczowymi obszarami, na który masz wpływ jest: gospodarowanie zasobami i odpadami oraz popularyzowanie wśród pracowników ekologicznych idei i angażowanie ich we wdrażane pro ekologicznych procesów technologicznych i produkcyjnych. Możesz na co dzień angażować się w ochronę środowiska, ale również zapraszać do inicjatywy swoich partnerów biznesowych i klientów.
Choć takie działania mogą wydawać się zbyt trudne, angażujące i pracochłonne, to zdecydowanie posiadają więcej pozytywnych aspektów.
Ekologia to oszczędność nie tylko pieniędzy, ale również wszelkich innych zasobów Ekologiczne postawy to również inwestycja w pozytywny wizerunek firmy.
Na rynku przybywa coraz więcej świadomych konsumentów, którzy podejmują decyzje zakupowe w oparciu o działania samej marki.
Konsumenci coraz częściej zadają takie pytania jak:
W jakich warunkach został wyprodukowany ten przedmiot?
Czy opakowanie jest przyjazne środowisku?
Jaki jest ślad węglowy danego dobra?
Połączenie zrównoważonego rozwoju firmy z troską o środowisko może być Twoim wyróżnikiem wśród konkurencji. Pokaż klientom, że Twoja firma nie tylko dba o swój interes, ale również wszystkich mieszkańców planety.
Czy Ty również dbasz o środowisko?
Znasz zasadę 3R – Reduce, Reuse i Recycle?
Ta zasada nie tylko pozwoli Ci działać bardziej eklogicznie, ale również obniży Twoje koszty.
3R to skrót z ang. Ograniczać, Używać Ponownie i Recyklingować. Bez względu na to, jaki rodzaj firmy prowadzisz, spróbuj zredukować do minimum ilość odpadów. W swojej produkcji używaj przetworzonych (i przetwarzalnych) surowców i efektywnie dysponuj swoimi zasobami.
Jeśli prowadzisz działalność związaną z pakowaniem czy przetwórstwem żywności, sprawdź czy możesz zapakować swoje produkty w ekologiczne opakowania. W dobie obecnej technologii praktycznie każde plastikowe opakowanie można zastąpić bardziej ekologicznym, na przykład wykonanym z papieru lub kartonu. Zapytaj o naszą ofertę opakowań i tecek na żywność. Nie tylko zapakujesz produkty w przyjazny środowisku, biodegradowalny papier, ale również zadrukujesz według własnego uznania – produkujemy i prowadzimy nadruk na opakowaniach. Sam zdecydujesz, czy chcesz nadrukować tylko logo czy może zadrukowane ma być całe opakowanie.
Prowadzisz restaurację? Twoi klienci docenią starania włożone nie tylko w ochronę środowiska, ale również nowoczesne i profesjonalne podejście do obsługi klienta. Własne, personalizowane opakowanie na długo zapadną w ich pamięć i to właśnie Twoją restaurację, spośród konkurencji wybiorą częściej.
Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka rad, jak w prosty sposób, bez dużych rewolucji stać się firmą bardziej przyjazną środowisku.
1. Segreguj śmieci
Wobec obecnych standardów i przepisów to bardzo oczywisty punkt na naszej liście. Dlatego zajmuje na niej pierwsze miejsce. Zadbaj również o to, by instrukcje dotyczące segregowania śmieci były widoczne i łatwo dostępne dla Twoich pracowników. Oprócz zbiorników na papier, szkło i plastik, nie zapomnij również o pojemnikach na zużyte baterie.
2. Oszczędzaj prąd i wodę!
- Korzystaj z naturalnego oświetlenia, jeśli to tylko możliwe. Pamiętaj również o gaszeniu światła w pomieszczeniach – wydaje się banalne, ale warto o tym pamiętać. Dobrym pomysłem jest również wymiana żarówek na LEDowe.
- Jeśli nie korzystasz z urządzenia, wyciągaj zasilacz z gniazdka.
- Staraj się nie nadużywać klimatyzacji.
- Używasz w pracy elektryczny czajnik? Gotuj tylko taką ilość wody jaką potrzebujesz.
- Bądź paperless – drukuj tylko niezbędne dokumenty.
- Przy wymianie sprzętu zwracaj uwagę na klasę energetyczną. Różnica pomiędzy klasą podoru A a A++ to aż 40%.
- Sprawdź swoją taryfę. Czy taryfa jest adekwatna do realnego zapotrzebowania Twojej firmy?
3. Postaw na recykling
Przykładaj wagę do wyrzucanych śmieci – fusy po kawie mogą zasilić biurowe kwiatki a stare wydruki mogą zyskać drugie życie jako kartki na notatki. Zapytaj swoich pracowników, co możecie jeszcze recyklingować wspólnymi siłami.
4. Dokładnie kalkuluj
Prowadzisz restaurację? Planuj zawarowywanie i obserwuj popyt na Twoje usługi. Jeśli trudno Ci przewidzieć zapotrzebowanie i często musisz wyrzucić jedzenie, możesz skorzystać z popularnych aplikacji, które pomogą Ci sprzedać nadwyżkę jedzenia.